Κόκκινα Δάνεια – Εξωδικαστικός Μηχανισμός – Νόμος Κατσέλη – Σταθάκη – Υπερχρεωμένα Νοικοκυριά & Επιχειρήσεις

ΝΟΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΤΩΝ ΟΦΕΙΛΩΝ ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ (Ν.3869/2010)

Ο Νόμος 3869/2010 «Ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων και άλλες διατάξεις» ή Νόμος Κατσέλη ή Νόμος Σταθάκη όπως έχει επικρατήσει- ρυθμίζει το πρόβλημα των κόκκινων δανείων και προστατεύει την κύρια κατοικία.

Ακολούθησαν πολλές τροποποιήσεις του και σήμερα ισχύει ο αναθεωρημένος Νόμος ρύθμισης των οφειλών των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων (Ν.3869/2010) ο οποίος είναι ένα πλήρες πλαίσιο Προδικαστικής και Δικαστικής ρύθμισης οφειλών των νοικοκυριών και των ελευθέρων επαγγελματιών που αποδεδειγμένα δεν μπορούν να πληρώσουν τις οφειλές τους και αφορά μισθωτούς, συνταξιούχους, άνεργους, ελεύθερους επαγγελματίες, & έμπορους που κατά το χρόνο υποβολής της υπαγωγής, έχουν απωλέσει τη πτωχευτική ικανότητα η/και δεν τελούν σε πτώχευση.

Με τις αναθεωρήσεις του αρχικού Νόμου και ως αυτός ισχύει τη παρούσα, ρυθμίζεται το σύνολο των οφειλών ήτοι Τράπεζες, Εφορία, ΟΤΑ, Ασφαλιστικά Ταμεία και Ιδιώτες, δηλαδή το σύνολο του ιδιωτικού τους χρέους σε αντίθεση με το παλιότερο Νόμο που ρύθμιζε μόνο το στεγαστικό και καταναλωτικό τους δάνειο. Πλέον ελέγχεται το κριτήριο της προστασίας του ύψους των εισοδημάτων του δανειολήπτη που προσδιορίζεται από τον στατιστικό δείκτη των Εύλογων Δαπανών Διαβίωσης (ΕΔΔ) όπου με βάση αυτόν ενδεικτικά, μία οικογένεια με ένα παιδί χρειάζεται κατά μέγιστο 1440€ για να διαβιώνει, ποσό που προσαυξάνεται αφενός 280€ για κάθε πρόσθετο τέκνο αφετέρου προσαυξάνεται κατά το ποσό του ενοικίου και των ιατρικών δαπανών.

Ο αναθεωρημένος Νόμος ως ισχύει τη παρούσα, έχει ειδικές ευεργετικές διατάξεις για όσους δε διαθέτουν επαρκή περιουσιακά στοιχεία και έχουν μη εξασφαλισμένες οφειλές σε καταναλωτικά δάνεια, πιστωτικές κάρτες κ.α. αλλά και για όσους έχουν μικροοφειλές κάτω των 20.000€  με ταυτόχρονα μηδενικά εισοδήματα. Καθίσταται υποχρεωτικό να οριστούν δόσεις αποπληρωμής στο επίπεδο της διαφοράς των εισοδημάτων από το ύψος των εύλογων δαπανών διαβίωσης (ΕΔΔ) και παράλληλα να επιδικαστεί σημαντική ή/και πλήρης διαγραφή του υπολοίπου των οφειλών από 18 μήνες έως και 3 έτη, κατόπιν αίτησης στο Τοπικό Ειρηνοδικείο με σχετικά συνοδευτικά έγγραφα που αποδεικνύουν την οικονομική και περιουσιακή κατάσταση του δανειολήπτη.

Επίσης προτρέπει σε προσφυγή εξωδικαστικών λύσεων για τη ρύθμιση των παραπάνω, με την παρέμβαση Καταναλωτικών Ενώσεων, του Συνηγόρου του Καταναλωτή, του Θεσμού της Διαμεσολάβησης κ.α. ώστε να εξασφαλιστούν οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης (ΕΔΔ). Εφόσον οι ενέργειες δεν αποφέρουν επιθυμητό αποτέλεσμα ή/και αν δεν υπάρχει κατάλληλο χρονικό περιθώριο για τις απαραίτητες ενέργειες, δίνεται η δυνατότητα υπαγωγής στις ευεργετικές διατάξεις του Νόμου. Τούτο σημαίνει πως δίδεται η δυνατότητα συμβιβασμού με τους πιστωτές και μετά την αίτηση υπαγωγής στον Νόμο δηλαδή σε Προδικαστικό στάδιο όπου είναι δυνατόν να αποφευχθεί η δίκη καθότι νωρίτερα και αποδεδειγμένα, λήφθηκε υπόψη ο Νόμος ως ισχύει.

Σε περίπτωση που τελικά δε επέλθει συμβιβασμός Προδικαστικά & μετά από διάστημα 2 μηνών και υπο την αίρεση πως η αίτηση υπαγωγής κρίνεται παραδεκτή, ο Δικαστής μπορεί να αποφασίσει την αναστολή των μέτρων, να σου ορίσει τη δέουσα δόση καταβολής προς πιστωτές κατόπιν απόδειξης των εύλογων δαπανών διαβίωσης (ΕΔΔ).

Τέλος αν οι δανειολήπτες αντιμετωπίζουν καταστάσεις ανυπαίτιας πολυετούς ανεργίας η/και προβλήματα υγείας η/και αποδεδειγμένο ανεπαρκές εισόδημα για τη κάλυψη των βασικών βιοτικών αναγκών ή/και άλλοι λόγοι αντίστοιχης βαρύτητας, τότε προσδιορίζονται καταβολές μικρού ύψους ή και μηδενικές οι οποίες θα πρέπει να εξυπηρετούνται στο ακέραιο έως και το Τελικό Δικαστήριο. Τονίζεται ιδιαίτερα πως ανάμεσα στο χρονικό διάστημα του Προσωρινού Δικαστηρίου και του Τελικού Δικαστηρίου δίδεται η δυνατότητα  διαπραγμάτευσης ρύθμισης των οφειλών με τους πιστωτές αυτόνομα ή/και με τη συνδρομή Καταναλωτικών Ενώσεων, του Συνηγόρου του Καταναλωτή ή/και του Θεσμού της Διαμεσολάβησης.

Σχετικές εκτιμήσεις των αξιών των ακινήτων του δανειολήπτη, εκπονούνται υποχρεωτικά από πιστοποιημένους εκτιμητές ακινήτων και δη εγγεγραμμένους στο Μητρώο Εκτιμητών Του Υπουργείου Οικονομικών. Ως εκτιμητές-πραγματογνώμονες-μηχανικοί, λόγω της μεγάλης και πολυετούς εμπειρίας, εγγυόμαστε τη αξιόπιστη και καθ όλα σύννομη εκπόνηση των παραπάνω ελέγχων, μεθόδων και μελετών για τα περιουσιακά στοιχεία για τα οποία ενδιαφέρεστε. Σημειώνουμε δε τη σοβαρότητα που διέπουν τα παραπάνω καθότι αν αυτά μελετηθούν είτε με λανθασμένη προσέγγιση είτε με λανθασμένο τρόπο, δυνητικά θα προκύψουν συνέπειες σε σχέση με το ακίνητο και τη χρήση του, την αξία του και την ικανότητα του να παραγάγει εισόδημα καθώς και δυνητικές ευθύνες για ιδιοκτήτες και χρήστες, δυνητικά κόστη άμεσα η/και μελλοντικά, δυνητικά προβλήματα στις μισθώσεις και τις αγοραπωλησίες, δυνητικά πιθανά φορολογικά προβλήματα κ.α.

Η εξειδικευμένη γνώση και πολυετή εμπειρία στην Εκτίμηση Ακινήτων σε συνδυασμό με το συνολικό γνωστικό επίπεδο (δείτε ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ και Διαπιστευτήρια του) δίνουν τη δυνατότητα ανάληψης και διαχείρισης ακόμα και των πιο δύσκολων περιπτώσεων μελετών για την πιστοποιημένη εκτίμηση αξιών ακινήτων κάθε είδους.

Πηγές: http://www.keyd.gov.gr/fp__mainepil_3_katseli/

Μοιραστείτε το :